بخشی از مقاله‌ی بایدها و نبایدهای شعر مذهبی
منتشر شده در سایت مهاجر آنلاین
به باور من مهم‌ترین ضرورت برای یک شاعر جوان مذهبی‌سرا، یک نگرش جامع و گسترده نسبت به این نوع شعر است. همان‌طور که دین ما در همه شئون زندگی، توازن و جامعیت را سفارش می‌کند، از شعر مذهبی هم انتظار می‌رود که همه آموزه‌های دینی را دربربگیرد.
چنان که دیدیم، در گذشته، آثار شاعران مذهب‌گرای ما سرشار از عقاید، اخلاق، معارف، مناسک و آیین‌ها و البته در کنار این‌ها ستایش بزرگان دین بوده است. ولی امروزه به نظر می‌رسد که کانون توجه مذهبی‌سرایان، منقبت و مرثیه است. این خود یک محدودیت است که متأسفانه چنان که خواهیم دید، شکلی مضاعف هم یافته است. یعنی در مورد بزرگان دین هم جامعیت و توازن حفظ نمی‌شود. بخش عمده‌ای از شعرهای مذهبی، در چند موضوع خاص محدود مانده و باز در همان موضوعات هم غالباً زاویه‌ی دید ثابتی حاکم است.
اگر ما بپذیریم که قرآن و سخنان پیامبر و ائمه بهترین یاریگر برای تشخیص اولویت‌ها و ضرورت‌های دین است، می‌توانیم ارزیابی کنیم که در این منابع کلیدیِ دین، بیشتر به چه چیزهایی سفارش کرده‌اند و چه رفتارهایی را شایسته‌ی یک مسلمان دانسته‌اند. شرح جامع این ضرورت‌ها و اولویت‌ها، نیازند وقوف بر دانش دینی و نیازهای جامعه است. ما در اینجا در حد توان خویش و به اجمال سرفصل‌هایی را طرح می‌کنیم.
1. حوزه‌ی اعتقادات
طرح مباحث اعتقادی از قبیل مسائل اصولی دین و به طور خاص، مذهب تشیع. وجود خداوند و حقانیت دین و حقانیت پیامبر و ائمه و قرآن و مسایل کلامی از قبیل جبر و اختیار و عدل الهی و امثال این‌ها، البته با بیان هنری و توأم با آرایه‌های ادبی، نه به صورت خشک و تعلیمی.
2. حوزه‌ی اخلاق
طرح آموزه‌های اخلاقی همچون درستکاری، راستگویی، احسان و محبت به دیگران، توجه نسبت به والدین، فقرا، درماندگان، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، عفت و پاکدامنی، عدالت، مقابله با دشمنان دین و...
3. حوزه‌ی عبادات
پرداختن به امور عبادی دین از قبیل نیایش، نماز، روزه، حج، زیارت‌ بزرگان دین و...
4. حوزه‌ی اجتماع و سیاست
عدالت‌طلبی، پرداختن به وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه‌ی مسلمین، وحدت مذاهب، استکبارستیزی، دادخواهی از مسلمانان و حتی غیرمسلمانانی که در دام ظلم گرفتارند و...
5. حوزه‌ی مدح و منقبت
ستودن خدا و پیغمبر و دیگر بزرگان دین برای ایجاد احساس علاقه نسبت به آن‌ها در جامعه.
صرف نظر از این که این دسته‌بندی تا چقدر جامع و مانع است، با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که شعر مذهبی امروز ما نسبت به این دایره‌ی گسترده، چقدر محدود است.
بسیاری از موضوع‌هایی که ما در آن دسته‌بندی پنج‌گانه برشمردیم، در شعر ما مغفول مانده و بسیاری نیز به شکل ناقصی مطرح شده است. بسیاری از مذهبی‌سرایان ما در همان حوزه‌ی پنجم محدود مانده‌اند آنچه از این شعر انتظار دارند، فقط مدح و منقبت بزرگان دین است. مثل این است که در یک دانشگاه، دانشجویان به جای فراگرفتن درس‌های استادان و استفاده از آن تعالیم، فقط به فکر ستایش استادان باشند. البته خود ستایش از یک دانشمند هم کاری پسندیده است، هم از جهت قدردانی از او و هم از جهت احساس علاقه‌ای که می‌تواند در دیگران نسبت به او ایجاد شود. ولی به هر حال ولی هدف نهایی آموزش این نیست. این که شاعری می‌گوید
مدح علی و آل علی بر زبان ماست‌
گویا زبان برای همین در دهان ماست‌
در واقع وظایف ما را تقلیل داده است. زبان برای حمد و ستایش خداوند، بیان حق‌، مقابله با زورگویی و ستم‌، مهربانی در حق همسایه و یتیم و فقیر، هدایت مردم به مسیر درست‌، برای کارهایی از این قبیل هم در دهان ماست و این چیزی است که «علی و آل علی‌» از ما خواسته‌اند. آنان خود زبانشان را وقف این کارها کردند و ما هم باید از آنان یاد بگیریم؛ نه این که فقط آن‌ها را ستایش کنیم‌.
پیش از هر چیز بگویم که آنچه در این یادداشت درباره‌ی واقعه‌ی غدیر خم می‌نویسم یک تحلیل تاریخی و مذهبی جامع از این واقعه نیست. من درک خویش را از ماجرا می‌نویسم و می‌کوشم به پرسش‌هایی که همواره در ذهنم وجود داشته است، به کمک عقل خود و مختصری که از تاریخ می‌دانم پاسخ دهم.
همین‌جا بگویم که من طبق اعتقادات تشیع، به ارجحیت علی بن ابوطالب به خلافت مسلمین بعد از پیامبر عقیده دارم و برآنم که رأی و خواست پیغمبر هم چنین بوده است. ولی به خوانندگانی که خلاف من فکر می‌کنند، هم احترام قائلم، چون معمولاً افکار آدم‌ها متأثر از محیط رشد و پرورش آن‌هاست و ما که هر یک با یک تربیت دینی متفاوت بار آمده‌ایم، انتظار نمی‌رود که مثل هم فکر کنیم.
و این را هم بیفزایم که بحث من درون‌دینی است و از سوی یک معتقد به دین. شاید بسیار کسان اصلاً بحث درباره‌ی غدیر و بلکه اسلام را بیهوده بدانند و بگویند «برای ما چه مهم است که از میان دو عرب، کدام‌یک شایسته‌ی خلافت بود.» نظر آنان هم برای خودشان محترم است. آن‌ها می‌توانند اصلاً این مطلب را نخوانند و یا از کنار آن بگذرند.
باری، برای من به عنوان یک شیعه‌ی معتقد به حقانیت علی ابوطالب، همیشه این پرسش مطرح بوده است که اگر پیامبر با آن وضوح و روشنی علی را به جانشینی خود برگزید، چرا جامعه‌ی مسلمین در عمل مسیر دیگری پیمود؟ و چرا هیچ اعتراض جدی‌ای به ماجرای سقیفه نشد؟ آیا این قابل پیش‌بینی بود یا نبود؟ قرائن نشان می‌دهد که این قابل پیش‌بینی بود. این که پیامبر با تمام وجود کوشید که لشکر مسلمانان به رهبری اسامه بن زید را که هر دو خلیفه هم در آن لشکر بودند، قبل از وفات خویش به راه بیندازد، از این قضیه حکایت می‌کند. این که در واپسین دقایق زندگی خواست که نوشته‌ای باقی بگذارد، از این حکایت می‌کند. از پیامبری که چنان شناخت کاملی از جامعه و اصحاب خود داشت و در این 23 سال با مهارت تمام این جامعه را مدیریت کرده بود، پیش‌بینی آنچه در سقیفه روی خواهد داد، دشوار نبود.
و اگر قابل پیش‌بینی بود، چرا پیامبر روند جانشینی علی را با قاطعیت و وضوح بیشتر، در همان زمان حیات خود به پایان نرساند؟ چرا حدیث غدیر در حجه‌الوداع بیان نشد که اجتماع بزرگ مسلمانان بود و محل پیامبر آخرین سخنرانی بزرگ و مهم پیغمبر؟ چرا این کار باید در میانه‌ی راه بازگشت صورت گیرد؟ چرا در مدینه این اعلام تکرار نشد؟ چرا از لحظه‌ی بازگشت به مدینه اداره‌ی جامعه و حکومتی که پیامبر تشکیل داده بود، به تدریج به علی واگذار نشد؟ پیغمبر می‌توانست در اواخر حیات، همه امور جامعه را به تدریج به علی بسپارد، نظیر کاری که بعضی از دولتمردان در مورد ولیعهدهایشان می‌کنند. به راستی چرا این تمهیدات و محکم‌کاری‌ها انجام نشد؟
شاید بگوییم که «پیامبر همه تمهیدات را به کار بست و همین‌ها برای جانشینی علی کافی بود. فقط مشکل این بود که عده‌ای از این فرمان روشن و صریح سرپیچی کردند.» ولی به نظر من همین که عده‌ای توانستند از این فرمان سرپیچی کنند، نشان می‌دهد که سرپیچی از آن چندان دشوار هم نبوده است.
ما می‌دانیم که که پیامبر در غدیر آنانی را که رفته بودند، گفت برگردند و آنانی را که نیامده بودند، فرمان داد تا برسند. ما می‌گوییم که او می‌خواست همه جمع شوند تا فردا تردیدی در این جانشینی نباشد و کار پخته شود. ولی در عمل دیدیم که آن آدم‌هایی که رفته بودند و برگشتند و یا نرسیده بودند و رسیدند، در عمل خاموش ماندند و هر آنچه را اتفاق افتاد پذیرفتند. حقیقت این است که ما در مقابل انتخاب سقیفه واکنشی جدی از سوی جامعه‌ی اسلامی نمی‌بینیم. هیچ قیامی، هیچ شورشی، هیچ اعتراض جدی‌ای، مگر از سوی چند نفر مثل زبیر بن عوام (که بیعت نکرد) و ابوسفیان (که علی را به جنگ تحریک کرد) و بعضی از یاران علی که در کنار علی ایستادند. ولی عموم جامعه‌ی اسلامی، عملاً سقیفه را می‌پذیرد، حتی همان‌هایی که در صحنه‌ی غدیر حاضر بودند.
ما می‌بینیم که در خود سقیفه بحث اصلی‌ای که درمی‌گیرد، بحث علی و غیر علی نیست. بحث مهاجر و انصار است و حتی انصار برآن‌اند که خلیفه‌ای از آنان باشد و خلیفه‌ای از مهاجرین. و سپس بزرگان مهاجر با نقل سخنانی از پیامبر آنان را مجاب می‌کنند که خلافت باید از قریش باشد. حالا پرسش این است که انصار که خودشان با خاندان پیامبر قرابت روحی بیشتری داشتند ـ و تاریخ هم این را تأیید می‌کند ـ چرا به حدیث غدیر متوسل نشدند؟ نگفتند حالا که قرار است خلیفه از قریش باشد، چرا علی نباشد؟
پس با این وصف، ما شیعیان نباید از این که دیگران در جانشینی علی بن ابوطالب شک می‌کنند، بسیار تعجب کنیم. ما نباید تصور کنیم که پیامبر در غدیر توانست جانشینی علی را طوری تثبیت کند که همه جامعه‌ی اسلامی آن زمان در این مورد به یقین و آرامش خاطر کامل برسد که «بله، جانشین پیامبر مشخص شد و همه چیز روشن است.» اگر چنین بود که آن اتفاقات بعدی نمی‌افتاد.
ولی از طرف دیگر این که پیامبر در اواخر عمرش بیش از اعلام غدیر کاری نکرد، به این معنی است که او تمایل و عزمی برای جانشینی علی نداشت؟ آیا بدین معنی است که او خلافت را به جامعه واگذار کرد؟ مسلماً نه. او چه مجبور بود که این همه آدم را در آن گرمای بیابان از راه برگرداند و همه را گرد هم جمع کند و خطبه بخواند و در نهایت بگوید «مردم، من علی را دوست دارم. شما هم دوست داشته باشید!» یک اعلام دوستی که این همه تشریفات به کار نداشت. پیامبر بارها و در وضعیت‌های معمولی بسیار سخنان تجلیل‌آمیز در مورد صحابه‌اش گفته است. پیامبر زبیر بن عوام را «سیف الاسلام» لقب داد. ولی هیچ‌وقت گروهی مسافر را در بیابان جمع نکرد و نگاه نداشت که دست آخر به آن‌ها بگوید: «این زبیر که می‌بینید، شمشیر اسلام است. هر که به شمشیر زبیر کشته شود، به دوزخ می‌رود.» به این‌ها بیفزایید موارد بسیار دیگری را که پیامبر تلویحاً علی را جانشین خود دانست، مثل «حدیث منزلت» و امثال آن.
پس قضیه چیست؟ اگر پیامبر بر جانشینی علی نظر داشت، چرا آن را در عمل تثبیت نکرد، به گونه‌ای که هیچ سرپیچی‌ای از آن امکان نداشته باشد. و اگر نظر نداشت، چرا بارها این جانشینی را گوشزد کرد؟
ما باید قضیه را تحلیل کنیم و واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. قرائن روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد پیامبر برای معرفی علی به جانشینی خود دشواری‌هایی در پیش داشت. اگر ما به حقانیت علی در خلافت هم باور داریم ـ که ما شیعیان باور داریم ـ باید این را بپذیریم که برای تحقق این امر، موانع بزرگی وجود داشت. یکی از این موانع، ارتباط، پیوستگی و همدستی گروهی از اشخاص صاحب‌نفوذ جامعه بود که دل با شیخین داشتند. واقعیت این است که بزرگان و اشخاص صاحب‌نفوذ جامعه‌ی اسلام در آن زمان با علی همراه نبودند. گذشته از ابوسفیان و معاویه و دیگر بنی‌امیه که زخم‌ها از علی خورده بودند و کینه‌ی او را به دل داشتند، دیگر بزرگان قوم مثل خلفای سه‌گانه، سعد بن وقاص، عبدالرحمان بن عوف، ابوعبیده جراح، طلحه و حتی شاید سعید بن زید هم با علی نبودند. این را رفتار آنان در سال‌های بعد ثابت کرد.
این را هم باید بپذیریم که آدم‌های صاحب نفوذ جامعه‌ی‌ اسلامی در واقع این‌هایند، نه ابوذر و سلمان و عمار و اسامه بن زید. ابوذر شخصیتی بزرگ در اسلام است، ولی مردی بود فقیر از طایفه‌ی غفار و غریب در مدینه. سلمان و عمار بن یاسر از نظر طبقاتی در چشم عرب‌های قوم‌پرست، مردمانی بنده و بنده‌زاده بودند. در آن طرف ببینید اشراف و بزرگانی را که هر کدام، بزرگِ یک خاندان‌اند و دارای نام و نشان و اعتبار و آوازه در اسلام.
بعضی از شیعیان ما عادت کرده‌اند که خلفا و اطرافیان آن‌ها را اشخاصی خوار و حقیر و بی‌اعتبار جلوه دهند و چنین وانمود کنند که آن‌ها عده‌ای بی سر و پا بودند که موقعیتی در چشم پیامبر و امت نداشتند، ولی یکباره حکومت را تصاحب کردند. نه، مسلماً چنین نبود. اینان اشخاصی محترم و صاحب نفوذ و دارای افتخارات بزرگ در اسلام بودند. غالب این‌ها از اولین مسلمانان‌اند. یکی داماد پیامبر است، دو نفر دیگر پدرزن پیامبرند، دیگری سردار بزرگ اسلام است، دیگری طلحة‌الخیر لقب گرفته است، دیگری سیف‌الاسلام لقب گرفته است. این‌ها مردان بدر و احد بوده‌اند. پیامبر بسیاری از مأموریت‌های مهم را به اینان واگذار کرده است. از طرفی این اصحاب نیز با هم متحد بودند و دارای تجربه‌ی مدیریت اجتماعی. اینان تقریباً‌ همه با هم و یکجا مسلمان شدند و تا آخر عمر در کنار هم بودند و همیشه هوای همدیگر را داشتند. خلاصه جمعی هستند پر شأن و شوکت و نفوذ و اعتبار اجتماعی و مهم‌تر از همه، اتحاد و هماهنگی. پس طبیعی است که جامعه‌ای که هنوز خوی و خصلت قبیله‌ای دارد و به بزرگان قوم و قبیله چشم می‌دوزد، به سرپرستی اینان تن می‌دهد و حتی شاید با این‌ها، بهتر از علی راه بیاید.
پس طبیعی و ناگزیر است که جامعه به همان مسیری برود که رفت، و علی تنها بماند، که ماند. و پیامبر این را پیش‌بینی می‌کند. کسی که پیامبر آسمانی یک قوم بوده و با اتکا به وحی، همه شبه جزیره را مسلمان ساخته است، این موقعیت و این ظرایف را به خوبی درک می‌کند. پس ناچار است جانشینی علی را گاه به گاه، به صورت تلویحی و بدون قاطعیت کامل مطرح کند و در طول زندگی‌اش هم نتواند این را در عمل به کرسی بنشاند. او می‌داند که نه جامعه تاب حکومت علی را دارد و نه بزرگانش این اجازه را خواهند داد. پس اگر علی را به صراحت خلیفه سازد، همان چیزی رخ می‌دهد که دیدیم در عصر حکومت علی رخ داد. دیدیم که طلحه و زبیر که بر سر خلافت که هیچ، بر سر ولایت بصره و کوفه چه جنگی به راه انداختند. به راستی اگر علی اولین خلیفه‌ی مسلمین می‌بود، جنگ‌های جمل و صفین سی سال قبل از آن زمانی که رخ داد رخ نمی‌داد؟
پس اگر ما شیعیان می‌بینیم که با وجود واقعه‌ی غدیر و حتی با وجود ذکر آن در منابع اهل سنت، برادران سنی ما به خلافت شیخین گردن می‌نهند، خیلی تعجب نکنیم. تصور نکنیم که واقعه‌ی غدیر برای این که خلافت بر مدار خودش قرار بگیرد کافی بود. این کافی نبود و می‌باید اتفاقات دیگری هم می‌افتاد، ولی نیفتاد و در واقع نتوانست بیفتد و نمی‌توانست بیفتد. اگر کافی می‌بود که علی به خلافت می‌رسید.
و از آن طرف برادران اهل سنت ما هم می‌توانند بدین بیندیشند که اگر به گمان آنان پیامبر خلافت را با یک روشنی و وضوح اجتناب‌ناپذیر مشخص نکرد، بدین معنی نیست که او اصلاً در این مورد نظری نداشت. شاید او مشکلاتی بر سر راه می‌دید که آن‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بود. آنگاه برخورد دو امر اجتناب‌ناپذیر، می‌توانست جامعه‌ی اسلامی را دوپاره کند.
ما باید با خواندن تاریخ و کنار هم گذاشتن قرائن و شواهد تاریخی، وقایع را بهتر تحلیل کنیم. باید دریابیم که گاهی پیچیدگی‌ها و اختلاف نظرها به خاطر وضعیت‌های دشواری بوده است که حقایق را در هاله‌ای از ابهام پوشانده است. تاریخ آن زمانه‌ها برای ما آن قدر روشن نیست که همگان بتوانند حقیقت را به روشنی آینه ببینند، و اگر ندیدند، قابل ملامت باشند. نباید هر یک از دو جانب تصور کند که حقیقت همواره روشن و قاطع بوده و طرف مقابل بر اثر کوری و لجاجت آن را درنمی‌یابد. نه، فضا مه‌آلود است و ما باید با چراغ دانش، بکوشیم که آن را شفاف و روشن بسازیم. آنگاه بهتر می‌شود با هم گفتگو کرد.
کوسرت رسول علی ویکی پدیا دانشنامهٔ آزاد - خبر ایرونی
Search Results for کوسرت رسول علی ویکی پدیا دانشنامهٔ آزاد - بلاگ خوان
کوسرت رسول علی ویکی پدیا دانشنامهٔ آزاد - بلاگ ریدر
کوسرت رسول علی - Wikiwand
برهم احمد صالح ویکیپدیا ...
پیشمرگه ویکیپدیا دانشنامهٔ آزاد
فؤاد معصوم ویکیپدیا
پیشمرگه ویکیپدیا دانشنامهٔ - نیکلودون
پیشمرگه - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد پیشمرگه از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد پرش به: ... مشهور کوسرت رسول علی. Shaikh Said Piran Ali Askari Jabar farman. Mustafa Faraj
فؤاد معصوم - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
اتحادیه میهنی کردستان
علی العیساوی | سایت تفریحی فان کده
نسخه قابل چاپ - دانلود رایگان نرم افزار
نخست وزیر کردستان عراق
هنردر خانه بافتنی 36 - خبر روز
صدام حسین | مرکز عکس هنرمندان و ورزشکاران ایران
رضا61 :: حمله گسترده داعش به نیروهای پیشمرگ در شمال عراق
کوسرت رسول - رسانه ی خبری وبلاگی
خبرخوان رزبلاگی فری آنلاین - 2488
حمله به شمال عراق (۲۰۱۴) - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد ..... سرلشکر کوسرت رسول علی معاون فرمانده کل نیروهای مسلح کردستان با صدور بیانیهای اعلام کرد کرد .
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا | برترین ...
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا
دانلود بازی والیبال سه بعدی برای اندروید باحضور تیم ملی - جوک جدید
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا - فال روزانه
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا. برای مشاهده مطلب فوق، از لینک زیر استفاده نمایید و یا کد کیو-آر زیر را اسکن کنید: دانلود بازی ...
دانلود بازی والیبال برای اندروید | اپ اندرویدی
دانلود بازی والیبال داخل سالن با حضور ایران اندروید بدون دیتا - مجله فارسی
دانلود اهنگ بوتي جنيفر لوپز ازلا
دانلود بازی والیبال سالنی 6 نفره برای اندروید - خانه
بازی والیبال داخل سالن برای اندروید - لینک گردی
دانلود بازی اچ دی اندروید بدون دیتا - هانی
دانلود بازی داخل سالن - دیوآنلاین
دانلود بازی والیبال داخل سالن - محیط زیست
دانلود بازی والیبال داخل سالن باحضور ایران امریکا برای اندروید | B4Y
دانلود Volleyball Champions 3D 2014 v5.5 بازی قهرمانان والیبال برای ...
Oct 22, 2014 - Volleyball Champions 3D 2014 بازی جالب ورزشی ارایه شده برای ... بازی هم در سالن و هم در سواحل شنی جریان پیدا کرده و از گرافیک قابل قبولی برخوردار است. ... 2.3.2 - بازی بسکتبال اندروید + دیتا اندروید دانلود Stick Tennis Tour ... لطفا بازی والیبالی طراحی کنید که با حضور والیبالیست های ایران باشد باتشکر.
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
دانلود بازی World Conqueror 3 با پول بی نهایت » دانلود نرم افزار و بازی ...
دانلود بازی world conqueror 3 با پول بی نهایت
دانلود بازی بسیار زیبا World Conqueror 2 برای آیفون آیپد | اپل اپس ...
دانلود بازی WORLD CONQUEROR مود شده برای اندروید - مد و دکوراسیون
هک بازی World Conqueror 3 | بازی و اپلیکیشن - خانه
هک بازی World Conqueror 2 | بازی و اپلیکیشن - خانه
دانلود بازی بی نظیر و استراتژی World Conqueror 2 نسخه جدید
World Conqueror 2 بازی استراتژی و زیبای جنگ جهانی دوم! ... دانلود بازی NEED FOR SPEED Shift اندروید – همراه دیتا + نسخه پول بی نهایت · دانلود بازی ... طعنه کاربران سونی به آیفون و دیگر رقبا: اکسپریا نه خم میشود نه میشکند, 0, 96, alilashani.
آپ دانلود - دانلود بازی Fort Conquer 1.1.4 برای اندروید + نسخه پول بی ...
دانلود بازی Fort Conquer 1.2.1 برای اندروید + پول بی نهایت
world conqueror 3 نسخه پول بی نهایت | نتایج جستوجوی | مرجع دانلود ...
دانلود نسخه بی نهایت بازی World Conqueror 3 برای اندروید دانلود جدید ...
برچسب: رام کوک شده Conquer 4G
دانلود بازی فتح جهان - هانی
دانلود بازي vector به همراه پول بي نهايت - بستنی
بینهایت نمودن جم کلش - رسانه ی خبری وبلاگی
دانلود بازی فروت کرفت پول بی نهایت - شهر عکس
نسخه پول بی نهایت بازی Fort Conquer 1.1.4 برای اندروید | دانلود ...
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
دانلود رمان آرتا با apk | وی آی پی 35 - همه چی درهمه... - تبلیغات متنی
رمان کتی با فرمت pdf - سه وبلاگ
دانلود رمان کتی بدون pdf - تماس با ما - سه وبلاگ
دانلود رمان عاشقانه حکم دل برای موبایل و تبلت اندروید apk - بهـ توپـــ
رمان بامداد سرنوشت از نسرین بنانی با فرمت pdf,java,epub,apk
دانلود رمان بازیچه از coral با فرمت pdf,apk,java,epub - رمانسرا
Jun 14, 2014 - دانلود رمان بازیچه از coral با فرمت pdf,apk,java,epub ... کتی دختری که بعد از مرگ مادرش روابط خیلی صمیمی با تنها دایی جوونش داره ، بعد از ...
دانلود رمان آرتا با فرمت apk, epub, jar, pdf - مدل لباس,مدل لباس 2015,مدل ...
دانلود رمان بد قدم با فرمت PDF و آندروید apk
دانلود رمان هم سایه ی من از شایسته بانو با فرمت pdf,apk,java,epub - رمانسرا
رمان امیدی به بهار نیست از نیلوفر لاری با فرمت pdf,java,epub,apk
دانلود رمان زلزله مخرب با فرمت apk, epub, jar, pdf | ایراتو
دانلود رمان با فرمت Apk | ایبوک جنرال
دانلود رمان انتقام ما با فرمت apk, epub, jar, pdf - ماهان دانلود
دانلود رمان کتی pdf فیدکو - کامپیوتر و سخت افزار
دانلود رمان آسمان مشکی با فرمت apk, epub, jar, pdf - صفحه اصلی
دانلود رمان با فرمت apk اندروید - دانلود داستانهای کوتاه و رمان
دانلود رمان با فرمت apk اندروید. دانلود رمان ها در ادامه مطلب. دو عدد رمان مخصوص اندروید آماده کرده ایم. برای دانلود باید روی نوشته ها کلیک چپ کنید. متسفانه لینک دانلود ...
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
زمان پخش برنامه سینگ ویت می جم جونیور
زمان پخش برنامه سینگ ویت می جم جونیور
جدول پخش برنامه ها :: جم جونیور
ساعت برنامه های جم جونیور
ساعات پخش برنامه های شبکه جم جونیور - صفحه نخست
ساعات پخش برنامه های شبکه جم جونیور
به عنوان اولین مطلب جدول پخش برنامه های جم جونیور را تماشا کنید ... کارتون سینگ ویت می ... منبع : برچسب ها : تکرار ,کارتون ,هرشب ,هروز ,جونیور ,سایتی نیست,.
آپارات - جم جونیور
ساعات پخش برنامه های شبکه جم جونیور - BlogsTop
ساعات پخش برنامه های شبکه جم جونیور - فلپ جک (دوبله جم جونیور)
دانلود برنامه ساعت 7 جم جونیور بلاگفال
جدول برنامه شبکه جم جونیور
دانلود برنامه 4 ماهه تا کنکور 95
ساعات پخش برنامه های شبکه جم جونیور - gemjuniortv-bfa
بلاگ, بلاگ ریدر, آرشیو نایاب ترین مطالب - یو دایرکت
ساعت پخش برنامه های پیچیده جم جونیور - بهترین های روز
اخرین قسمت کارتون انجلز فرند - شیک دانلود
برای اندروید2.3.5 احمد تجری در فیلم عشق نیکان دانلود آهنگ به سراغ من اگر می آیید .... روزگار برنامه سینگ ویت می جم جونیور بازی آنلاین چت لوازم جانبی موبایل بلاگ ...
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
تالاب انزلی - آریا زمین
تالاب انزلی - حوادث ،روزنامه
تالاب انزلی - تیشینه
بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است
جاذبه های گردشگری بندرانزلی - سایت گردشگری و ایرانگردی
تالاب انزلی - مرداب انزلی - سایت گردشگری و ایرانگردی
تالاب انزلی
صومعهسرا از بازارهای محلی و هفتگی پر رونق بسیار برخوردار است و یکی از ... از جمله شاخصترین جاذبههای طبیعی استان میتوان به تالاب انزلی، سواحل دریای خزر در .... اما قطعاً پیروزی برابر تیم رده دوم جدول میتواند گزینه خوبی برای شیرین کردن کام ...
شناخت پتانسیل های اکوتوریستی آسایش زیست اقلیمی تالاب انزلی با ...
کیانا آدینه وند(آساره) - بندر انزلی، بهشت اروپایی ایران
چهارباغ - آوای رشت
تور ایرانگردی – جاذبه های گردشگری ایران – دیدنی های ایران - Part 5
انزلی کلاب | بندر انزلی، بهشت زیبای ایران/ تالاب و آبی بیدریغ دریا
تالاب های خوزستان گواهی می دهند... - زمین آنلاین
اشنایی با جاذبه های گردشگری استان گیلان/تصاویر | خبرآزاد
نوروز در گیلان بهشت ایران؛سفر از عمق غار«آویشو» تا بلندای ییلاق «آق ...
مناطق دیدنی و جاذبه های جهانگردی بندر انزلی - ماتیلدا
معرفی شهر رشت | irancreativecity.com
Jan 14, 2016 - شهر رشت به عنوان یکی از اصلیترین کانونهای گردشگری- اقامتی و نیز به ... استان واقع شده است؛ که از شمال با بندر انزلی و تالاب بینالمللی امیرکلایه، از ... با سبك چیدن بسیار زیبا و دیدنی خود یكی از جاذبه های مهم توریستی منطقه است. ... صدها سال است سفره های رنگین غذا در شهر رشت به عنوان آمیزه ای از خلاقیت، هنر و ...
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
پولسازترین بازیگر سینمای ایران کیست؟ - فیفادی | FifaDay.ir
جوان اول سینمای ایران کیست؟+تصاویر - بیتوته
آیا میدانید که سوپراستار فعلی سینمای ایران کیست؟
معروفترین شاعر جهانی ایران کیست؟ - خبرگزاری برنا
پولدارترين بازيگر سينماي ايران كيست؟ - پرشین وی
گرانترین بازیگر زن ایرانی کیست؟ - عصرایران
جوان اول سینمای ایران کیست؟ - Bartarinha.IR | برترین ها
گرانترین زن سینمای ایران را بشناسید+تصویر - باشگاه خبرنگاران
بد نیست در انتها به رقم دستمزد برخی دیگر از بازیگران زن سینمای ایران نیز اشاره ای داشته باشیم: ... با این تعریف شاید بتوان گفت سینمای ایران در حال حاضر چهار یا پنج ستاره دارد و در انتظار یک سوپر استار است. .... منافق دستگیرشده کیست؟
۱۷ سال از فراق سعدی سینمای ایران گذشت - آفتاب
برای سالروز تولد «سعدی سینمای ایران» - پارسینه
گرانترین بازیگر زن سینمای ایران کیست + عکس
ارزشمندترین بازیگر سینمای جهان کیست؟ - عصرایران
با موهای خیس نخوابید | ایی بُن ایران مگ – ورود به بی نهایت - خانه
موفق ترین بازیگر جوان سینمای ایران در دهه 80 کیست ؟ - آکا - حوادث ،روزنامه
مرد هزار چهره سینمای ایران کیست؟! +تصاویر - آکا - حوادث ،روزنامه
دعوت واصلاح سعدی کیست - خبر روز
چرا به سعدی، شیخ اجل میگوییم؟ - مشرق
سعدی کیست ؟... - تبیان
مشرف الدین مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی (وفات 691 یا 694) شاعر و نویسنده ... و كسانی كه با سعدی همسری كنند بسیار معدودند : در ایران از جهت شهرت كم نظیر است و ...
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>
نام «منافق زن» بازداشتشده فاش شد/ «فهیمه» کیست؟ +عکس
1 hour ago - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ نام تروریست زن بازداشت شده منتسب به منافقین در آلبانی بالاخره فاش شد. فهيمه ارواني نام ..
گردن آویز تروریستی مسعود بر گردن "فهیمه اروانی" یافت شد!/ تروریست ...
فهیمه اروانی کیست؟ | مجله اینترنتی کهلیک
فهیمه اروانی کیست - باشگاه خبرنگاران جوان
بیوگرافی فهیمه اروانی
بازدید فهیمه اروانی از زندانهای فرقه مجاهدین(۱۳۷۴) | فرقه ها
فهیمه اروانی و زنان تروریست در فرقه رجوی - پایگاه اطلاع رسانی رجویسم
آنکه از سیروس به اشرف رفته و برگشته - همشهری
Feb 15, 2012 - در جلسهای که به ظاهر، آیین ورود به اشرف به شمار میرود، «فهیمه اروانی، در ... سازمان درباره اشرف دو اشتباه کرده است، یکی این که اسرای بریده ایران در ...
جردن نیوز » نام «منافق زن» بازداشتشده فاش شد/ «فهیمه» کیست؟ +عکس
مسعود رجوی: چقدر می دهی مزدوری کنم - انجمن نجات
دوزخیان شهر اشرف ، عید در زندان بازدید مخفیانه فهیمه اروانی از زندانها در ...
نام منافق زن بازداشت شده فاش شد فهیمه کیست؟ عکس | News File
نوید رهایی از فرقه تروریستی رجوی - مطالب ابر فهیمه اروانی ؛ زهره اخیانی
فهیمه اروانی کیست - سيم - پايگاه خبري سيم,سایت اخبار روز, سایت ...
برچسب ها - فهیمه اروانی - خبرگزاری میزان
فرهیختگان - «زهره عطریانفر» کیست؟
گردن آویز تروریستی مسعود بر گردن فهیمه اروانی یافت شد!/ تروریست ...
تروریست در مصونیت؟ / گردن آویز تروریستی مسعود بر گردن فهیمه ...
10 hours ago - فهیمه اروانی، منافقین، تروریست، کشمیری، ترور، آلبانی، فهیمه اروانی کیست پنج هزار ... گردن آویز تروریستی مسعود بر گردن فهیمه اروانی یافت شد! ... تروریست ها همچنان مصونیت دارند خصوصا اگر برخورد با آنها رازهایی را درباره گذشته غربگرایان در ایران افشا کند. فهیمه ... فهیمه اروانی کیست, کشمیری, فهیمه اروانی
آرشیو نایاب ترین مطالب]]>